Det här är den svenska modellen

Ibland hör man talas om den svenska modellen. Vad är det för modell? Och varför är den så unik? När vi i facket pratar om den svenska modellen handlar det om den svenska partsmodellen. Det är den del där fack och arbetsgivare förhandlar om löner och villkor på jobbet. Vi kommer överens i kollektivavtal som sedan gäller för alla som jobbar på arbetsplatsen.

I korthet

• I stället för att politiker bestämmer om lägstalöner är det fackföreningarna och arbetsgivarorganisationerna som förhandlar fram en lägsta nivå på lönen och andra villkor på arbetsplatserna.
  • Modellen skapar en större trygghet och högre löner.
  • Det har också lett till att Sverige har färre strejker och konflikter på arbetsmarknaden.
  • Modellen bygger på att det finns starka fackföreningar. Ju fler medlemmar, desto större möjligheter har facket att förhandla fram bra villkor för dig och dina arbetskamrater. Därför är det viktigt att du är medlem i en fackförening.

Varför har Sverige valt en egen väg?

För att förstå det måste vi resa tillbaka i tiden. Vet du hur det var att jobba för 100 år sen? I början av 1900-talet bestämde arbetsgivarna allt.

Lönerna var låga, villkoren och arbetstiderna var slavliknande och människor blev skadade och dog unga medan de slet för att ha råd med mat till sina barn.

Som tur är har saker blivit mycket bättre sedan dess. Och det är mycket tack vare den svenska modellen.

Hur fungerar den svenska partsmodellen?

Den svenska modellen innebär att vi inte har några lagar om till exempel minimilön. I Sverige är det inte politikerna, utan fackföreningarna och arbetsgivarorganisationerna, som tillsammans förhandlar fram en lägsta nivå på lönen, och många andra villkor på jobbet. De villkor parterna kommer överens om ska gälla anges i det man kallar för ett kollektivavtal.

Den svenska modellen skapar en större trygghet och ett lugn på arbetsmarknaden. När man väl kommit överens om ett avtal så lovar facket att inte strejka under den tid som avtalet gäller. Arbetsgivaren lovar också att villkoren i avtalet följs.

Hur har svenska modellen påverkat Sverige?

Den svenska modellen och kollektivavtal har stegvis gjort Sverige bättre. Tillsammans har vi fått en starkare ställning på arbetsplatserna och arbetslivet har blivit mer humant.

Jämfört med andra länder har vi färre strejker och konflikter på jobbet. Svenska företag går bra och lönerna har ökat.

Den svenska modellen skapar en större trygghet och ett lugn på arbetsmarknaden.

Det betyder inte att vi är färdiga. Arbetet för att alla ska få det bättre på jobbet är lika viktigt idag. Modellen bygger på att det finns starka fackföreningar.

Ju fler medlemmar, desto större möjligheter har vi att påverka. Därför är det viktigt att du är medlem i en fackförening.

Om du inte är medlem i en fackförening är det är det en bra idé att bli det idag!

Osäker vilket som är ditt fackförbund? Besök hittadittfackförbund.se!