Undrar du vad LO är?  Här har du svaret

Undrar du vad LO är?  Här har du svaret!

LO samlar 14 olika fackförbund. Förbund som i sin tur företräder ca 1,4 miljoner medlemmar. Du stöter antagligen på våra medlemmar varje dag. Tillsammans representerar vi 100-tals olika yrken. Vi finns i butiken du handlar och på restaurangen du äter. Vi finns på byggarbetsplatser, på tåg och på flygplatser. Och det är vi som jobbar inom vården och ger både barn och äldre den omsorg dom behöver. Tillsammans kämpar vi för ett bättre arbetsliv.

I korthet

• Det finns sammanlagt över 50 olika fackförbund i Sverige. Om alla skulle försöka förhandla samtidigt skulle det bli rörigt. Därför behövs centralorganisationer som samordnar arbetet.
  • LO är en centralorganisation som samlar 14 olika fackförbund med ca 1,4 miljoner medlemmar.
  • LO organiserar arbetare, med jobb som allt från kockar till svetsare, butikspersonal och undersköterskor.
  • LO kämpar för ett bättre arbetsliv, med till exempel trygga anställningar, rimliga arbetstider, högre löner och en bra arbetsmiljö.

Är LO ett fackförbund?

Nej. LO är en centralorganisation som samordnar 14 olika fackförbund med ca 1,4 miljoner medlemmar. Vi är arbetare och jobbar som allt från kockar till svetsare, butikspersonal och undersköterskor. Tillsammans har vi en otrolig styrka och kämpar för att alla ska få det bättre på jobbet, till exempel högre löner, bättre arbetstider och vettigare arbetsmiljö.

Vad är skillnaden mellan LO, TCO och SACO?

LO är en av tre fackliga centralorganisationer i Sverige. Enkelt sett kan man säga att LO organiserar arbetare, TCO organiserar tjänstemän och SACO organiserar akademiker.

Varför behövs centralorganisationer?

Fackföreningarna arbetar för att stärka dina villkor på jobbet. Det kan handla om din lön, pension och rätt till arbetskläder. Men om alla 50 fackförbund skulle försöka förhandla om allt samtidigt skulle det lätt bli lite rörigt. Därför är det bra att de tre centralorganisationerna finns och kan samordna större förhandlingar som rör flera medlemmar.

Om du inte är medlem i en fackförening är det är det en bra idé att bli det idag!

Osäker vilket som är ditt fackförbund? Besök hittadittfackförbund.se!